Thursday, May 17, 2007

Sempena Hari Guru

Selamat Hari Guru

Bila bercakap tentang Hari Guru, cuba kita imbas kembali sirah Rasulullah s.a.w menerima wahyu daripada ALLAH yang disampaikan oleh malaikat jibril. Jibril a.s adalah guru kepada Rasulullah s.a.w. Dalam sebuah hadis ada diceritakan sahabat-sahabat baginda pernah melihat Jibril datang menyampaikan wahyu kepada baginda. Ketika itu Jibril datang dalam keadaan menyerupai seorang tua.
Selepas beredarnya Jibril, barulah baginda memberitahu orang tua yang datang itu adalah Jibril. Rasulullah s.a.w telah menunjukan sikap baginda pada sahabat-sahabatnya ketika itu bagaimana sopan dan tertibnya baginda menerima wahyu daripada Jibril a.s.

Rasulullah adalah guru yang terbaik, tidak ada yang boleh menandingi sikap sabar, lemah lembut, tabah dan segalanya ketika baginda berhadapan dengan berbagai-bagai makhluk di atas muka bumi ini. Rasulullah s.a.w menyampaikan amanah ALLAH dengan penuh jujur, walau dicaci, dilempar dengan tahi, dicop sebagai orang gila dan sebagainya, Rasulullah s.a.w tetap tidak berganjak atas usaha untuk melihat umatnya mentaati perintah ALLAH.

Hikmah ALLAH menentukan setiap nabi-nabinya memelihara kambing kerana sifat degil kambing ada pada manusia dan menjadikan nabi-nabinya sabar, kuat, tabah, cekal sebelum menghadapi manusia yang punya nafsu, akal dan bermacam-macam ragam perangai manusia.

Guru Mesti ada sikap mengajar (mu'allim) dan mendidik (murabbi).

Satu contoh yang cukup baik telah Rasulullah s.a.w tunjukkan berkenaan dengan seorang arab badawi yang kencing didalam masjid.
Kalau kita macam mana?, sahabat-sahabat baginda pun naik marah pada ketika itu.
Tapi Rasulullah dengan coolnya membiarkan arab badawi itu kencing sampai habis.

Ulama telah membahaskan tentang hadis ini dengan menyebut tiga hikmah Rasulullah telah tunjukkan pada kejadian itu:-

1. Rasulullah membiarkan arab badawi itu kencing sampai habis kerana kalau ditegur arab badawi itu, tentu dia terkejut dan akan terus lari, tentu saja air kencingnya akan terkena diseluruh masjid itu. Jadi baginda biarkan dia kencing setempat dan najis itu tidak kena pada seluruh masjid.

2. Kalau ditegur akan menyebabkan arab badawi itu terkejut dan akan terhenti dari terus kencing, Jadi akan menyebabkan kerosakan pada pundi kencing.

3. Rasulullah mahu menunjukan pada semua sahabat ketika itu cara membasuh air kencing(najis) itu tadi.

Jadi disini jelas sikap Rasulullah s.a.w antaranya :-

1. Sabar dengan kerenah manusia dan baginda berjaya mententeramkan keadaan ketika itu.

2. Rasulullah s.a.w mendidik sahabat supaya sabar dan jangan terlalu gopoh didalam apa-apa tindakan.

3. Kemudian Rasulullah mengajar ilmu fekah pada semua sahabat pada ketika itu.

Satu lagi tentang hadis Rasulullah s.a.w untuk guru-guru dan bakal guru boleh amalkan.

Maksud hadis :

Apabila matinya anak adam akan terputus amalannya kecuali tiga perkara :-

1. Sedekah jariah.
2. Ilmu yang manfaat.
3. Anak yang soleh yang sentiasa mendoakannya.

Hikmahnya ketiga-tiga perkara ini ada pada seorang guru.

1. Sedekah bukan sahaja hanya pada wang semata-mata, tetapi seorang guru setiap hari menyalurkan sedekah ilmunya, masanya, wang ringgitnya, pengorbanannya dan sebagainya.
2. Guru-guru yang menyampaikan ilmunya, anak-anak muridnya akan bertambah dan akan terus menyampaikan ilmu yang diajarnya, walaupun dia telah meninggal ilmunya tetap kekal.
3. Guru-guru sentiasa mendapat doa daripada anak-anak muridnya dan seluruh insan yang sayang padanya.

Lihatlah begitu besar pahala seorong guru yang ikhlas, pahalanya sentiasa mengalir dan menjadi bekal dialam barzah serta menjadi hujah pendiding menyelamatkannya dari api neraka.

Hari ini, hari keramaian bagi semua guru, bergembiralah dan bersyukurlah kerana ALLAH telah mengangkat martabat seorang guru yang benar-benar ikhlas menyampai ilmu ALLAH dan penyambung tugas para nabi.

Sebelum saya ke mesir ada sedikit pengalaman menjadi seorang guru kecil-kecilan, bila hari guru memang seronok dapat hadiah dari anak-anak murid, selalunya anak-anak murid perempuan yang bagi hadiah, anak murid lelaki biasalah, tak jiwang.:)

Mengajar di sekolah rendah lebih banyak cabaran dari mengajar di sekolah menengah atau mengajar pakcik- makcik di masjid. Kerenah anak-anak murid sekolah rendah membuatkan guru sentiasa pening kepala. Tidak ada waktu sunyi dalam kelas melainkan waktu rehat dan waktu cuti. Setiap masa kelas riuh rendah walaupun guru sedang mengajar. Oleh itu guru-guru jangan jemu mendidik anak-anak muridmu kerana usahamu bukanlah sia-sia.

Bagi mereka yang belum bergelar guru, itu bukan persoalan, yang penting didiklah diri sebelum mendidik orang lain kearah ketaqwaan kepada ALLAH. Peganglah prinsip boleh ditarbiah dan mampu mentarbiah orang lain.

Tema Hari Guru setiap tahun sejak 1972


2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang

2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan

2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama

2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan

1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang

1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama

1997 Guru Bestari Sekolah Bestari

1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia

1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan

1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan

1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang

1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1988 Guru Pengasas Budaya Membaca

1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan

1986 Pendidikan Teras Nasionalisme

1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan

1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan

1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan

1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu

1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat

1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara

1979 Murid Sejahtera Negara Jaya

1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang

1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan

1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan

1975 Guru dan Pembangunan Negara

1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi

1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan

1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara

No comments: