Friday, September 14, 2007

Ramadhan Meneguh Istiqomah

Sesorang sahabat telah meminta kepada Nabi s.a.w supaya menasihatinya dengan satu perkara supaya dia boleh terus berpegang dengan kata-kata Nabi s.a.w, lalu baginda berkata kepadanya yang bermaksud : berimanlah kamu kepada Allah kemudian kamu istiqomah (tetap dan terus beriman hingga akhirnya).

Didalam kehidupan ini berbagai ujian dan cabaran yang sentiasa hadir bagi menguji keimanan seseorang. Allah tidak biarkan kehidupan seseorang yang beriman dengan begitu sahaja, bahkan semua manusia yang mengaku beriman mestilah bersedia menghadapi setiap ujian yang Allah aturkan bagi menentukan dan membezakan siapakan makluknya yang benar-benar beriman ataupun sebaliknya.

Hikmah Allah didalam menjadikan setiap bulan yang masing-masing punya kelebihan tersendiri. Sekali lagi Allah telah muliakan hambanya dengan berlumba-lumba beribadat dengan penuh kekhusyukan didalam bulan yang didalamnya diturunkan Al-quran. Ramadhan iaitu bulan yang dapat dinikmati oleh umat Nabi s.a.w yang tidak diberikan selain umat Muhammad s.a.w.
Peluang yang Allah berikan ini janganlah disia-siakan, kerana bulan Ramadhan akan mendidik setiap jiwa dengan membersihkan segala dosa dan menambahkan keyakinan dan terus istiqomah didalam bulan-bulan yang lain didalam menghadapi ujian hidup.

Singkapan sejarah telah membuktikan bahawa sahabat-sahabat nabi di uji dengan hebat apabila masuk bulan ramadhan mereka berhadapan dengan peperangan, hari panas yang begitu terik yang menguji keimanan mereka. Akhirnya mereka benar-benar lahir dengan hamba Allah yang begitu kuat didalam mempertahankan keimanan mereka. Mereka terus istiqomah bersama Nabi s.a.w didalam memperjuangkan agama Allah.

Istiqomah umpama seseorang yang menaiki bukit yang tinggi sambil membawa air dikiri kanan tangan. Walaupun berat, penat, letih, susah dan sebagainya perjalan mesti diteruskan bagi mencapai matlamat untuk sampai kepuncak dengan memastikan air tidak tumpah ataupun berpatah balik kebelakang. Sekiranya penat sekalipun dia akan berehat dan kemudian meneruskan perjalanan hingga tempat yang dituju itu sampai.

Begitulah hidup ini, walau berbagai kesusahan yang dihadapi, kehidupan mesti diteruskan. Keimanan kepada Allah mesti dilalui dengan pelbagai ujian dan cabaran. Oleh itu perlulah sentiasa meningkatkan kerja buat kita demi perjuagan Islam. Semoga Kita sentiasa menjadi orang yang dipilih mendapat rahmatNYA.

Semoga Ramadan ini menjadikan kita lebih istiqomah dalam perjuangan Islam

Salam Ramadhan

No comments: